top of page

Tzlil Meudcan Festival

22 July 2015

21:30

Felicja Blumental Music Centre

Tel Aviv-Yafo

face_event.png

אנסמבל מוסיקה נובה מדבריו של ירון דויטש, המנהל האמנותי של הפסטיבל:
"הקיץ הגיע ואיתו המהדורה השמינית של "צליל מעודכן" - הפסטיבל הבינלאומי למוזיקה חדישה, תל אביב 2015.
לכל הפרטים, התכניות והדימויים, טיילו במורד הדף:
בכל שנה מאז נוסד ב-2008 הפסטיבל הבינלאומי למוזיקה חדישה - "צליל מעודכן", התמקדנו במלחין אייקוני אחד ("האינדיבידואל") והאסתטיקה הניבטת מיצירותיו.
המטרה הייתה לארגן תוכניות קונצרטים המבטאות את מרחבי האסתטיקה של אותו האידיבידואל-היחיד ומזאת להקיש אנלוגיות לפרקטיקות הנוכחיות במוסיקה החדישה.
במקביל, גישה זו שימשה להציג לקהל יצירות ומלחינים שעל פי רוב, מעולם לא נשמעו על הבמות בארץ. שמות כמו הלמוט לכנמן, סאלבטורה שארינו, בריאן פרנייהאו, חיה צ'רנובין, ז'ורז' אפרגיס או פיירלואיג'י בילונה, היו בין המלחינים במוקדי המהדורות הקודמות.
בלבם וזכרונם של אזרחים רבים בארץ, בעזה והגדה, המדינות השכנות לנו והעולם כולו - מאורעות קיץ 2014 עדיין מהדהדים. קולות המלחמה שפלשו אל אולמות הקונצרטים עצמם, ויותר מכך העמידו בני אדם בביתם שלהם כשבויים אל מול הרס, מוות וחורבן שמקורם בהחלטות מחרידות של מנהיגים, הזכירו לכולנו את חוסר האונים של הקול היחיד ("האינדיבידואל") והאלטרנטיבי בזמני זעם ורעם.
בין אם בדמוקרטיה ובין אם לאו, נדמה כי קול וסאונד (שונים) אפשר (עדיין) בהחלט להשמיע אבל אלו סובלים מאימפוטנציה קשה. אי לכך, בחירה אישית והפיכה ל"אי" של מחשבות ופעולות בו מתכנס האינדיבידואל אל עצמו נדמית כאופציה מועדפת בעוד שמנגד היא מחזקת מצב נתון של לימבו, המחמיר את קיפאון הסטטוס-קוו.
ועדיין, בתחומי האמנות, בחירה מודעת זו של הפיכה ל"אי", או הצבעה לייחודיות מופנמת תוך דחיית תפישות רווחות, מצליחה לעיתים ליצור הד (Impact) - גדול יותר מגודלו האמיתי של ה"אי" - הקול הייחודי - בהציעו חלופות למוסדות הקיימים שה"אי" עומד בזרמם ומאפשר בהיותו את קיומן של נקודות מוצא מקוריות, ואף יותר מכך - אפשרויות תנועה/עצירה חדשות.
וכך, המהדורה שלנו מקדישה את עצמה ל"איים", קבוצות של נונקונפורמיסטים שהאינדיבידואליות מהווה מקבילה טבעית לשמם ומכאן, כפועל יוצא, האינדיבידואל כערך הוא ה"שם" בו מתמקדת המהדורה הנוכחית של צליל מעודכן.
איכות זו של ייחודיות הייתה לגורם המוביל את הבחירות האמנותיות שנעשו בגיבוש תכנית המציגה מארג של של קשרים בין "איי" הלחנה כג'ון קייג, קרלהיינץ שטוקהאוזן, ג'אצ'ינטו שלסי, הלמוט לכנמן, פיירולואיג'י בילונה (אורח הפסטיבל), סימון סטין אנדרסן ודמיטרי קורליאנסקי (אורח הפסטיבל). כולם מציעים את האינדיבידואליות שלהם לא רק כמקור יצירתי אלא גם כהשראה לתפוקה של האדם היחיד בהשפעתו על הקהילה שלו, בעצם הבחירה בפעולה "מופנמת" ושונה מזו הנהוגה בסביבה בה היא מתרחשת..."מתארח בפסטיבל צליל מעודכן
עם בכורות עולמיות
בתכנית:
איאן פאוור - BUOY natandum novum לאנסמבל (2015) בכורה
סיון אלדר - Béla לאנסמבל (2015) בכורה
אבשלום אריאל - Bekhol Zot לאנסמבל (2015) בכורה
יוני ניב -Deviations לאנסמבל (2015)
משתתפים:
אסף שתיל, סינתסייזר
שירה לגמן, פסנתר
תום סולוביצ׳יק, סקסופון
ניתאי לוי, קלרינט בס
דן וינשטיין, צ׳לו
יוני ניב, שרוטי-בוקס וחפצים
אבשלום אריאל, גיטרה חשמלית

wed_image_b&w.jpg
MEDIA/DOCUMENTATION
bottom of page